Schade die Apple lijdt door Samsung is overdreven

17-08-2012

Financieel expert beweert dat Apple de winstmarges op Samsung producten overdrijft.

De spanningen tussen samsung en Apple lopen tijdens de rechtszaak in San Jose nog steeds hoog op. Een financieel expert heeft nog maar eens wat olie op het vuur gegooid door te zeggen dat Apple mogelijk de winstmarges die Samsung haalt op haar producten overdrijft om zo meer schade te kunnen claimen. Daarnaast vroeg de rechter zicht af of de advocaat van Apple crack rookt omdat hij nog eens 75 getuigen wilde horen in de zaak.

Getuigen van Samsung gaven gisteren aan dat Apple een schade vergoeding moet betalen van 422 miljoen dollar wegens overtreding van octrooien van het Zuid-Koreaanse bedrijf in de VS met zijn iPhone en ipad. De zaak heeft ook meer inzicht gegeven in de geheime werking van Apple en hoeveel zij betaalt aan octrooi royaly’s

Michael Wagner, een accountant die op donderdag getuigde voor Samsung heeft gezegd dat Samsung ongeveer 12% marge behaald uit de tablets en smarpthones in de zaak het zou gaan om ongeveer 519m dollar.
In een eerder proces gaf een Apple getuige, Terry Musika, aan dat Samsung in de VS een marge haalt van ongeveer 35,5% op de omzet tussen medio 2010 en maart 2012, en dat die winst op een omzet van 8,16 miljard dollar gemaakt is met producten die inbreuk maken op patenten van Apple. Apple wil daarom een schade vergoeding van 2,5 miljard dollar ontvangen van Samsung.

Samsung en Apple beheersen samen meer dan de helft van de totale wereldwijde verkoop van smarpthones, Apple domineert op tablet gebied volgens cijfers van analisten.

Apple zegt dat  Samsung een aantal van haar ontwerpen en functies van de iPad en iPhone overgenomen heeft en wil daarom een verkoop verbod op Samsung producten in aanvulling op de schadevergoeding.
Daar en tegen zegt Samsung dat Apple inbreuk maakt op diversie patenten voor draadloze technologie.

Volgens Wagner heeft Musika in haar berekening geen rekening gehouden met veel kosten die Samsung maakt, waaronder marketing kosten. En dat hij daarom uit gaat van 12% winstmarge in plaats van 35,5% wat eerder door Apple gesteld werd.

Meer op the guardian

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]