Meer bedrijven zoeken hun heil in authenticatie

22-05-2014

Het onderzoek van Safenet laat zien dat er het afgelopen jaar een groei van dertig procent ten opzichte van een jaar geleden heeft plaatsgevonden in het gebruik van authenticatie. Bovendien is de verwachting van 56 procent van de organisaties dat de meerderheid van de gebruikers over twee jaar gebruik maakt van two-factor authenticatie. Maar waarom gebruiken zij deze beveiligingsmethode en waarom zou u dat moeten doen?

Cybercriminelen

De belangrijkste reden om authenticatie te gebruiken is omdat het uw toegangsbeveiliging enorm versterkt. En dat is precies wat u wil. Want het is wel bewezen dat cybercriminelen altijd een weg vinden tot uw accounts, servers en data. Bovendien plegen hackers ook steeds grotere aanvallen, waardoor dit in één klap veel schade aan uw bedrijf kan aanrichten. U kunt dan namelijk niet meer bij uw gegevens of deze gegevens worden ingezien door een ander. Veel grote bedrijven zoals Microsoft en Google hebben hun beveiliging al versterkt met authenticatie.

Mobility met authenticatie

Het grote voordeel van authenticatie is dat het goed gebruikt kan worden bij het beveiligen van mobiele apparaten en mobiele software. Om mobiel te zijn, wilt u namelijk juist niet extra hardware meedragen om toegang te verkrijgen en dit is precies mogelijk met authenticatie. Hierdoor hoeven er ook geen verdere investeringen in hardware plaats te vinden. Op deze manier kunt u mobiele apparaten, mobiele applicaties en uw cloud-account beveiligen met behulp van authenticatie.

Soorten Authenticatie

Er zijn verschillende soorten authenticatie. De beste methode die gebruikt kan worden is een multi-factor authenticatie, omdat de beveiliging dan niet alleen afhankelijk is van een wachtwoord dat u misschien wel op meerdere platformen gebruikt en daardoor gemakkelijk te hacken is. Maar ook van de multi-factor authenticatiemethode zijn verschillende soorten.

  1. OTP, oftewel een eenmalig wachtwoord, is een kosteffectieve manier om authenticatie toe te passen. In dit geval krijgt een gebruiker een wachtwoord dat maar eenmalig gebruikt kan worden om toegang te krijgen. Hierbij moet u zelf de gebruikersnaam onthouden en krijgt u het wachtwoord van een apparaat dat het wachtwoord creëert. Een voorbeeld hiervan is het apparaat dat gebruikt wordt om in te loggen bij internetbankieren.
  2. Challenge-response authenticatie is een vorm van authenticatie waarbij je een code op het scherm krijgt die moet worden ingetypt en pas daarna krijg je het eenmalige wachtwoord om mee in te loggen.

Wat kost een authenticatieoplossing per jaar?
Een two-factor authenticatieoplossing is bedoeld om de authenticatiekosten te verlagen en gebruiksgemak te vergroten. Uit het onderzoek van Safenet blijkt echter dat bijna veertig procent van de bedrijven niet weet hoeveel zijn authenticatieoplossing per gebruiker per jaar kost. Wat de werkelijke kosten van authenticatie zijn wordt u verteld in de whitepaper. Andere informatie over welke authenticatiemethodes het sterkst zijn en hoe u een gedegen user authenticatie strategie ontwikkelt, vindt u in de whitepapers hieronder.


Aanbevolen whitepapers:


Door: Birgit Bunt (Marqit)

 

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]