eHealth-diensten zijn onbekend bij patiënt

06-10-2016

De onderzoekers constateren dat er al een redelijk aanbod van online-diensten is, vooral bij de huisarts. Zo bieden artsen hun patiënten meer mogelijkheden voor online inzage in hun medische gegevens, vooral bij voorgeschreven medicatie. Toch weten de meeste mensen niet wat er kan. Daarnaast houden mensen zich vaak vast aan oude gewoontes, zoals bellen voor een afspraak. De voordelen van eHealth blijven hierdoor onbenut, menen de onderzoekers.

Ook medische specialisten boeken weinig vooruitgang op het gebied van eHealth. 86 procent houdt de dossiers elektronisch bij, maar de helft vindt dat het teveel tijd kost voor wat het oplevert. Daarnaast vinden ze dat de mogelijkheden tekort schieten om online patiëntinformatie uit te wisselen.

Maatschappelijke innovatie

De ontwikkelingen rondom eHealth worden niet alleen door de techniek bepaald, maar ook door onszelf. Zo stellen de onderzoekers. Alleen het aanbieden van een eHealth-dienst op een website is niet genoeg, ze pleiten voor een maatschappelijke innovatie, waarbij alle partijen in het zorgveld een rol hebben.

Zo moeten zorgaanbieders het gebruik van eHealth bij patiënten stimuleren, moet de overheid het gebruik van standaarden voor het elektronisch delen van gezondheidsinformatie minder vrijblijvend maken en moeten onderzoeks- en onderwijsinstituten en fondsen investeren in meer onderzoek naar eHealth-toepassingen.

Dit artikel verscheen onlangs op Computable.nl.

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]