Hoe snel komt de cloud shift er eigenlijk?

07-02-2017

De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat cloud hét leveringsmodel voor it in de toekomst gaat zijn. De cloud is flexibel in te zetten, schaalbaar, makkelijk voor iedereen beschikbaar te maken en geeft it-afdelingen dus veel voordelen. Toch blijkt uit de cijfers van Gartner dat de ‘cloud shift’ zich maar langzaam voltrekt. Hoe kan dat?

Tijdens het Gartner symposium in Barcelona afgelopen november was er veel aandacht voor de opkomst van cloud computing en de op hande zijnde de cloud shift. Er was veel optimisme en men benadrukte de onomkeerbaarheid van het cloudtijdperk. En dat deel ik ten zeerste. Toch kwam ook duidelijk naar voren dat we echt aan het begin staan. Komende vijf jaar gaat het leeuwendeel van de it-investeringen naar legacy infrastructuur en dienstverlening. Gartner voorspelt dat van de it-investeringen die in 2020 het infrastructuursegment gestoken gaan worden slechts 17 procent naar IaaS gaan. Voor SaaS gaat de opkomst van cloud sneller, 37 procent van de investeringen in applicatiesoftware gaat naar SaaS. Maar ook in dit segment gaat het gros van het it-budget naar legacy. De cloud shift gaat met andere woorden niet zo snel als je op basis van het enthousiasme mag verwachten.

Ontzorging


Vaak wordt cloud voorgesteld als ultieme ontzorging. Je hoeft applicaties of infrastructuur immers niet zelf meer te beheren. Dat is niet helemaal juist. Cloud brengt inderdaad beheergemak voor applicaties, maar het brengt ook complexiteit op het gebied van connectiviteit en security. Het vraagt vooral om een andere manier van denken bij systeembeheerders. Ging het eerder om het verbinden en ontsluiten van locaties gaat het bij cloud computing om applicaties. Dat geeft bijvoorbeeld een ander soort risico’s. Downtime heeft effect op de beschikbaarheid van een applicatie voor het hele bedrijf, niet enkel een bepaalde vestiging. Anderzijds is het weer makkelijker om applicaties snel en voor verschillende devices beschikbaar te maken.

Goedkoper


Cloud is in de beginjaren nogal eens aangeprezen als een kostenbesparing. Dat hoeft echter lang niet altijd het geval te zijn. Doorgaans is het lastig om te onderhandelen over de SLA van een cloudprovider. Je krijgt een aantal standaard smaken, brons, silver en gold, en je loopt door die beperkte keus tegen heel praktische problemen aan. Een mooi voorbeeld: stel nu dat je een sql-applicatie hebt. Het is niet echt een bedrijfskritische applicatie en hij zou zodoende prima een bronze SLA kunnen krijgen. De applicatie werkt echter alleen goed met snelle storage, iets dat alleen in de gold SLA zit. Zo’n bedrijf kiest dan uiteindelijk toch voor gold en je betaalt daardoor in mijn ogen teveel.

Cloud roadmap


Cloud levert flexibiliteit en schaalbaarheid op en is weldegelijk hét leveringsmodel voor it, maar de complexiteit van de cloud maakt dat cio’s cloud ook nog steeds lastig vinden. Je kop in het zand steken is echter geen optie en cio’s gaan zodoende gefaseerd te werk. En dat is ook heel goed, want een enterprisebrede migratie van al je applicaties brengt veel te grote risico’s met zich mee. Zelf pleit ik voor het maken van een cloud roadmap, een soort plan van aanpak waarin wordt beschreven welke applicaties als eerste en welke als laatste naar de cloud worden gebracht. Je moet dan natuurlijk eerst weten wat je precies in huis hebt. Welke applicaties gebruik je eigenlijk allemaal, hoe hangen ze samen en wie gebruikt ze.

Dit artikel verscheen onlangs op Computable.nl.

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]