Shared Service Center

Een Shared service center (SSC) kan worden gedefinieerd als een organisatiebrede bundeling van activiteiten en middelen uit bedrijfsonderdelen die dezelfde activiteiten uitvoeren, zodanig dat tegen lagere kosten en met een hoger service- en kwaliteitsniveau ondersteunende diensten worden geleverd aan het primaire proces. Doel hiervan is om de tevredenheid van de externe klant (lees: interne eigen organisatie) te verbeteren.

Begrip Shared Service Center

Het begrip Shared Service Center is een organisatie inrichtingsmodel, dat voor (grote) organisaties zorgt om de ondersteunende processen effectief te houden en de afgesproken kwaliteit te leveren tegen acceptabele en redelijke kosten. Een Shared service center is verantwoordelijk voor de uitvoering en afhandeling van operationele taken zoals, salarisadministratie, IT, Juridische ondersteuning, compliance, security en boekhouding.

Een Shared service center is een entiteit binnen een organisatie die bestaat uit verschillende units en is belast met het leveren van diensten aan de verschillende units. Het gaat dan vaak om het leveren van gespecialiseerde diensten aan verschillende afdelingen op basis van een service level agreement (SLA).

Shared service centers worden om verschillende redenen opgezet.
1) Om de kosten van decentralisatie van afdelingen te drukken
2) Het verhogen van de kwaliteit en professionaliteit van de ondersteunende processen
3) Grotere mate van flexibiliteit in kosten en strategie

Meer over Shared Service Centers

Kennis

 

 

Meer documenten >>

 


Aansluitend op Shared Service Center

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]