ITIL

De Information Technology Infrastructure Library (ITIL) is een wereldwijd erkende verzameling van best practices voor Informatie Technologie (IT) service management.

De centrale computer en Telecommunicatie Agency (CCTA) van het Verenigd Koninkrijk heeft ITIL ontwikkeld in antwoord op de groeiende afhankelijkheid van informatietechnologie voor het voldoen aan zakelijke behoeften en ITILdoelstellingen. ITIL biedt bedrijven met een aanpasbaar kader van best practices de mogelijkheid een hoge kwaliteit van dienstverlening te bereiken en moeilijkheden in verband met de groei van IT-systemen te overwinnen.

ITIL wordt momenteel onderhouden en ontwikkeld door de Office of Government Commerce van het Verenigd Koninkrijk.

De 10 veel gemaakte ITIL fouten

De IT Infrastructure Library (ITIL) wordt wereldwijd geïmplementeerd door organisaties die hun processen willen veranderen en verbeteren. Met ITIL is alles in beweging. Zowel op het gebied van organisaties als op het gebied van processen en services. Veranderingen gaan helaas niet altijd even gemakkelijk. Veel organisaties maken kostbare fouten in het eerste jaar van een ITIL-implementatie. Dat is overigens normaal, toch is het belangrijk om van fouten te leren. Lees in dit artikel wat de 10 meest gemaakt fouten op ITIL gebied zijn. 

 
My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]

Checklists ITIL processen

De onderstaande checklists kunnen gebruikt worden voor het inrichten en optimaliseren van ITIL processen. Daarnaast kunnen de checklists worden gebruikt als richtlijn bij het uitvoeren van ITIL processen.

Service Strategie

Service portfolio
Financiële analyse

Service Design

Checklist SLA / OLA / UC
Checklist Service Design Package (SDP)

Service Transition

Checklist Request for Change (RFC)
Checklist CMS / CMDB

Service Operation

Checklist Incident Record
Checklist Probleem Record

Continue Service Improvement

Checklist Service Evaluatierapport
Checklist Service Improvement Plan (SIP)

ITIL FAQ


FAQ ITIL v3 Core Practice Boek 1: Service Strategie

In het eerste boek van ITIL v3 vertelt het senior management hoe het verhogen van het service management leidt naar het leveren van meer kwaliteit naar klanten, maar ook tot het verkrijgen van een betere service van service providers. David Pultorak heeft het in dit deel over de vragen die hij vanuit het veld krijgt over het boek Service Strategie.

FAQ ITIL v3 Core Practice Boek 2: Service Ontwerp

Het tweede boek van ITIL v3 gaat vooral over de vraag hoe u plannen en doelen kunt omzetten naar het ontwerp en de specificaties van processen. Moira Stepchuk beantwoordt vragen die te maken hebben met Service Design.


FAQ ITIL v3 Core Practice Boek 3: Service Transitie

het derde boek van ITIL v3 over Service Transitie geeft advies hoe het ontwerp van een service bijdraagt aan de verwachte strategie en hoe u deze succesvol kunt onderhouden. In deze FAQ beantwoordt Rich Schiesser vragen vanuit het veld over ITIL v3 Service Transitie.


FAQ ITIL v3 Core Practice Boek 4: Service Productie

het vierde boek IT Infrastructure Library over Service Productie gaat vooral over het succesvol beheren van een service tijdens de hele productiecyclus. Hier beantwoordt Don Cox vragen vanuit het veld met als onderwerp Service Productie.


FAQ ITIL v3 Core Practice Boek 5: Continue Serviceverbeteringen

het laatste boek uit de IT Infrastructure Library over Service Productie gaat vooral over hoe je gedurende de hele levenscyclus het grootste voordeel uit een service kan halen. In deze FAQ beantwoordt Kathryn Pizzo vragen vanuit het veld over Serviceverbeteringen.