Beheren van gebruikers in Cisco UCM automatisch geregeld met UMRA

08-05-2012

Tools4ever, de marktleider in oplossingen voor Identity & Access Management (IdM), heeft een koppeling ontwikkeld met Cisco Unified Communications Manager (UCM, voorheen bekend als CallManager), de applicatie van Cisco Systems voor het verwerken van (VOIP-) telefoonverkeer. Het beheren van gebruikers, telefoontoestellen en huntgroepen binnen Cisco UCM wordt daarmee automatisch geregeld gebaseerd op informatie uit het HR-systeem. Wanneer bijvoorbeeld een nieuwe medewerker in dienst komt, wordt met Tools4ever’s applicatie UMRA automatisch een persoonskaart in UCM aangemaakt en een telefoonnummer toegewezen. Ook worden gebruikers of gebruikersgroepen automatisch aangepast of verwijderd wanneer de gegevens in het HR-systeem wijzigingen.

Dankzij de koppeling is UMRA ook in staat om bijvoorbeeld met behulp van een formulier dit soort taken te delegeren naar de helpdesk. Hierbij kan de helpdesk in het formulier kiezen uit een selectiebox met bestaande nummers en groepen. UMRA kan bij het opvoeren van de gebruiker in Cisco UCM controleren of de gebruiker al bestaat om duplicaten te voorkomen. Tevens is het mogelijk om aan te geven dat beheerders alleen toestellen/gebruikers uit hun eigen regio mogen beheren.

Het managen van telefoontoestellen, gebruikers en huntgroepen (een groep medewerkers die bereikbaar zijn onder één en hetzelfde groepsnummer) is bij veel organisaties de verantwoordelijkheid van een afdeling of persoon. Deze afdeling of persoon wordt vaak niet of te laat geïnformeerd over mutaties in personeel (medewerker in dienst en uit dienst). Hierdoor wordt bijvoorbeeld een telefoon niet tijdig gekoppeld aan een nieuwe medewerker of wordt een medewerker niet uit de call manager afgevoerd. Dankzij de UMRA koppeling met Cisco UCM wordt dit probleem vermeden.

UMRA wordt door veel organisaties ingezet voor het dagelijks beheer van user accounts in de Active Directory. Als onderdeel van de instroom, doorstroom en uitstroomprocessen van medewerkers dient UMRA als grafische schil om het netwerk waarmee bijvoorbeeld een servicedesk via elektronische formulieren deze user account beheer taken veilig en gedelegeerd kunnen uitvoeren. Naast het basisbeheer van user accounts in de Active Directory is UMRA ook in staat om via (standaard) koppelingen beheer uit te voeren op users binnen andere systemen, zoals facilitaire systemen.

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]