Ondernemers blijven investeren in duurzaamheid ondanks explosie faillissementen

05-07-2012

MVO Nederland verwelkomt binnen 3 jaar 2.000 bedrijven in haar partnernetwerk

Deze week meldde psychologisch adviesbureau Libertijn zich als 2000ste partner van MVO Nederland, de nationale kennis- en netwerkorganisatie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ondanks de crisis blijft het aantal bedrijven dat zich bij MVO Nederland aanmeldt stevig doorgroeien.

“Het aantal faillissementen onder Nederlandse bedrijven stijgt dit jaar explosief. De kranten staan er bol van. Het is zeer hoopgevend dat in een tijd van uitgavenstops bedrijven MVO niet langer als kostenpost zien, maar dat zij juist willen investeren in een duurzame economie,” verklaart Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland. “We zien dat in alle sectoren en zowel bij het grootbedrijf als het MKB. En terecht: MVO is hét antwoord op de vraag naar kostenreductie en innovatie in tijden van economische onzekerheid. MVO Nederland biedt ondernemers met MVO-ambitie een onafhankelijk platform dat leidt tot duurzaamheid, new business en innovatie. En dat is broodnodig.”

Meeuwsen Ten Hoopen (MTH), registeraccountants en belastingadviseurs, was degene die Libertijn adviseerde zich bij MVO Nederland aan te sluiten. Die actie symboliseert de toenemende bereidheid onder bedrijven om met elkaar over MVO in gesprek te gaan en elkaar daar ook bij te helpen. MVO is dan ook momenteel een veelbesproken onderwerp in zowel zakelijke contacten als op tal van congressen en ondernemersbijeenkomsten. MVO Nederland is een van de partijen die veel werk maakt van onderling leren en samen duurzaam zaken doen. Een voorbeeld daarvan is de MVO Summer School die deze maand van start gaat. Meeuwsen Ten Hoopen mocht als dank voor hun bijdrage aan de groei van het netwerk een strippenkaart van de MVO Summer School in ontvangst nemen.

“Met Berdine Bijkerk, de managing consultant van Libertijn, heb ik jaren geleden in het bestuur van Industrieel Kontakt Houten gezeten. Onlangs ontmoetten we elkaar weer en vertelde ze me dat ze met MVO aan de slag wilde,” verklaart Jan Rijken, MVO-adviseur van Meeuwsen Ten Hoopen, zijn advies aan Libertijn om ook partner van MVO Nederland te worden. “Vorige week hebben wij voor het eerst een maatschappelijk verslag uitgebracht; wij hechten erg aan transparantie. Nu is het onze beurt om andere bedrijven verder te helpen met onze leerervaringen. Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf, is mijn motto.” “Die goede raad nemen we natuurlijk graag ter harte,” lacht Berdine. “Met Libertijn willen we iets goeds in de markt zetten; profit maken, maar dan voor iedereen. De jongeren van tegenwoordig vragen daar ook om. Die willen niet werken voor een bedrijf dat niet duurzaam onderneemt.”

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]