Dataverlies leidt tot Klantenverlies

22-04-2014

Wanneer klanten het gevoel hebben dat er onzorgvuldig met hun gegevens wordt omgegaan, stapt 25% op

Dat de risico’s van dataverlies groot zijn voor bedrijven is bekend. Maar nu is een ander risico bekend geworden. Namelijk dat een groot deel van de klanten zal opstappen, wanneer bekend wordt dat bedrijven onzorgvuldig met hun gegevens zijn omgegaan.

Dataverlies

Uit onderzoek van de NSBA onder kleine Amerikaanse bedrijven, is gebleken dat 36 procent van alle data die verloren gaat, zijn enerzijds persoonlijke gegevens van klanten en anderzijds financiële gegevens. 31 procent van het dataverlies betreft werknemersdata.

Als bedrijf wil je vooral niet dat data verloren raakt. Wanneer dit gebeurt, zijn hier namelijk hoge kosten aan verbonden. De kosten zitten voornamelijk in het betalen van vergoedingen aan de klanten, de kosten van het herstellen van de data en uiteraard de verloren tijd die zit in het opnieuw maken van de data. Het is daarom ook van belang om te weten hoe u uw bedrijf kunt beschermen tegen dataverlies.

Gestolen data

Ook gestolen data is niet heel prettig voor bedrijven. Uit recent onderzoek is gebleken dat online diefstal toeneemt. Deze inbraak kan op verschillende plekken plaatsvinden. Onder andere kunnen cloud accounts worden gekraakt, waardoor toegang kan worden verkregen tot gevoelige bedrijfsdata.

Ook gestolen data hebben hoge kosten als gevolg. Bovendien is het zeer nadelig voor een bedrijf wanneer kritieke bedrijfsinformatie in de handen van derden terechtkomen. Om data diefstal tegen te gaan moeten cyberaanvallen tijdig worden gedetecteerd en gestopt.

Ontevreden klanten

Nu heeft onderzoek uitgewezen dat er nog een belangrijk nadelig gevolg zit aan het verliezen van data, die aan het bovenstaande lijstje toegevoegd kan worden, en dat is ‘ontevreden klanten’.

Het grootste deel van de Nederlanders heeft in het onderzoek aangegeven dat zij zich zorgen maken over de manier waarop bedrijven omgaan met hun persoonlijke gegevens. Maar het blijft niet bij ‘zorgen maken over’. Mensen ondernemen ook actie.

Imago schade

Een vorm van actie die ontevreden klanten ondernemen is het bespreken van deze ontevredenheid met vrienden en familie. Dit doet 29 procent van de Nederlanders. Dit is uiteraard geen goede mond-op-mond reclame en kan leiden tot imagoschade van het bedrijf.

Bovendien zet een aantal klanten (6 procent) social media in om hun beklag over het bedrijf te doen. Op deze manier kan de negatieve reclame bij nog veel meer mensen terecht komen.

Klanten stappen op

Niet alleen slechte reclame is het gevolg van de actie die klanten ondernemen. Een kwart van de Nederlanders stapt zelfs op als klant wanneer ze het gevoel hebben dat hun gegevens niet veilig staan opgeslagen bij een bedrijf. Een goed praktijkvoorbeeld hiervan is dat klanten van de ING dreigden om een andere bank te zoeken, wanneer de ING haar plannen om de persoonlijke gegevens van haar klanten door te verkopen aan commerciële bedrijven, door zou zetten.

Wat te doen?

Aangezien mensen zich zorgen maken over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens, kan je als bedrijf het beste deze beveiliging versterken, om ervoor te zorgen dat er minder data-inbraken zullen voorkomen. Pas dan zullen klanten inzien dat data inderdaad veilig ligt opgeslagen. Verhoog dus uw informatiebeveiliging! Hoe u dit doet, is te lezen in de whitepapers.

 

Aanbevolen whitepapers:

 

Door: Birgit Bunt (Marqit)

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]