Snapchat had meer transparantie moeten geven bij het verzamelen en gebruiken van data

09-05-2014

Snapchat heeft geen transparantie geboden, met alle gevolgen van dien

Het probleem met big data is dat mensen het er niet altijd mee eens zijn wanneer hun gegevens worden opgeslagen. Met inbreuk op hun privacy als gevolg. Met de opkomst van Internet of Things en de – onder andere daardoor – toenemende data, zullen er veel meer problemen ontstaan, wanneer er geen duidelijke spelregels voor worden opgesteld.

Gratis applicaties

Dat gratis applicaties gegevens verzamelen van hun gebruikers, is niet echt een verrassing. Er moet toch geld verdiend worden, ondanks dat de applicatie gratis wordt aangeboden. Wat echter wel verbeterd moet worden is de transparantie. Het is voor de gebruiker namelijk vaak erg onduidelijk welke gegevens precies verzameld worden.

Snapchat

Zo kwam Snapchat in de problemen. Dit is een populaire applicatie waarmee foto’s genomen kunnen worden die na een bepaalde tijd verwijderd worden. Nu blijkt dat Snapchat veel meer data verzamelt dan dat in de voorwaarden staat beschreven in de gebruikersvoorwaarden. Onder andere blijkt dat locatiegegevens worden verzameld, hoewel in de voorwaarden staat dat dit niet gebeurd. Snapchat heeft inmiddels een schikking getroffen om een boete te voorkomen.

Privacy is belangrijk

Dat mensen het belangrijk vinden dat zij nog wel wat privacy hebben, zo blijkt uit onderzoek van SDL. Bijna 60 procent van de respondenten geeft in dit onderzoek aan dat ze geen zaken willen doen met bedrijven waarvan zij weten dat er persoonlijke gegevens worden verzameld.

Ook is het belang van privacy terug te zien in de protesten en acties die mensen ondernemen wanneer blijkt dat er mogelijk inbreuk zal worden gemaakt op hun privacy. Toen bleek dat Facebook whatsapp zou overnemen, stapten veel mensen over op andere message-applicaties zodat hun whatsapp-gegevens niet door Facebook gebruikt zouden kunnen worden. Ook ontstond er felle kritiek toen uit een aanpassing van de gebruikersvoorwaarden van Moves bleek dat Moves en Facebook mogelijk gegevens uitwisselden.

Bovendien heeft privacy ook te maken met het vertrouwen dat mensen hebben dat hun gegevens in ieder geval veilig liggen opgeslagen bij een bedrijf. Dataverlies kan dan ook leiden tot klantenverlies. En dit is precies waar Snapchat eerder ook al mee te maken had. Het bleek namelijk ontzettend makkelijk voor hackers om in te breken in de server en daar vervolgens namen en telefoonnummers uit te plukken die vervolgens zelfs online werden gepubliceerd.

Transparantie

Het verzamelen en analyseren van big data voor bedrijven heeft wel grote voordelen, ondanks het kritiek van klanten. Dus is het van belang om deze klanten tevreden te houden om de voordelen wel uit big data te kunnen halen. Dit kan volgens Chris de Gier alleen maar wanneer er duidelijkere regels worden opgesteld voor het gebruik van de enorme hoeveelheden data. Op die manier komt er meer transparantie voor gebruikers en weten ze waar ze aan toe zijn.

Applicaties voor privacy

Om uw gegevens online te kunnen beschermen tegen meekijkende ogen, zijn er gelukkig al genoeg tools beschikbaar. Zo is er de Privacy Badger die websites dwingt om gebruikers niet langer te volgen. Ook heeft Google besloten om voortaan alle zoekopdrachten meteen door de encryptieroutine te laten gaan, zodat deze beschermd zijn tegen spionerende websites. 

 

Lees ook:

 

Door: Birgit Bunt (Marqit)

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]