Bedrijven moeten procedures voor dataverzoeken verduidelijken

24-06-2014

Op dit moment is het proces te ingewikkeld, waardoor klanten hun eigen data niet in kunnen zien

Bijna de helft van de bedrijven maakt het klanten erg moeilijk om toegang tot data te verkrijgen. Deze data betreft dan persoonlijke informatie over de klanten zelf. Met dit bericht onderzoekers van het onderzoek 'IRISS', dat staat voor Increasing Resilience in Surveillance Societies.

Ingewikkeld

Wanneer klanten toegang wilden verkrijgen tot hun eigen, persoonlijke gegevens, moesten zij eerst een heel proces doorlopen dat ingewikkeld, en verwarrend was en over het algemeen moeizaam ging. Het resultaat was dat deze mensen hun gegevens uiteindelijk niet hebben ingezien.

Databeschermingswetgeving

Omdat de nieuwe Europese databeschermingswetgeving bijna van kracht gaat, is het volgens de onderzoekers belangrijk dat organisaties een duidelijker beleid hebben over hoe er met deze privacy-gevoelige data wordt omgegaan. Op die manier kan dit beter gecontrolleerd worden door overheden. Zo zegt de onderzoeksleider, professor Clive Norris, dat organisaties duidelijk moeten maken wie er binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor het verwerken van de verzoeken van klanten en dat zij hun medewerkers duidelijk moeten maken wat hun verantwoordelijkheden zijn. Verder moeten de procedures voor de klanten die data in willen zien, duidelijker en makkelijker worden gemaakt door de bedrijven.

Om uiteindelijk als bedrijf succesvol te kunnen zijn met big data, is het essentieel om rekening te houden met data privacy.


Bron: computing.co.uk

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]