Automatisering en creativiteit belangrijk voor zakelijk succes

30-04-2015

Creativiteit wordt door Nederlandse organisaties als belangrijkste factor beschouwd voor zakelijk succes. Dit blijkt uit onderzoek door Economist Intelligence Unit gesponsord door Ricoh. Het onderzoek ‘The Future of Work’ laat ook zien dat andere landen creativiteit ook belangrijk vinden, maar minder essentieel als Nederlandse organisaties. Bij een creatieve werksfeer is de automatisering van dan ook werkplekken een must.

Volgens het onderzoek zijn er een aantal randvoorwaarden voor een werkplek die creativiteit ondersteund.  Eén van die voorwaarden is dat routinetaken worden geautomatiseerd, zodat werknemers hun tijd beter kunnen besteden aan hun kerntaken en creatieve en sociale vaardigheden. Juist deze vaardigheden onderscheiden organisaties van hun concurrenten, aldus het onderzoek.

Naast automatisering, draagt de mogelijkheid om flexibel te kunnen werken bij aan het stimuleren van creativiteit, aldus de respondenten. Medewerkers zijn niet meer gebonden aan hun werkplek of bepaalde werktijden voor het uitvoeren van hun taken. Met mobiele devices kunnen ze werken waar en wanneer zij willen. Door regelmatig in een andere omgeving dan het kantoor te werken, wordt het gevoel van welzijn van medewerkers bevorderd en kunnen zij volgens het onderzoek vrijer denken.

BYOD

Ruim een derde van de Nederlandse organisaties, 36 procent, heeft een Bring Your Own Device-beleid (BYOD) en 12 procent van de ondervraagde organisaties heeft plannen om een dergelijk beleid in te voeren. In Nederland kiest 42 procent van de organisaties met een mobiele strategie het merk en type device. Bij 51 procent van de organisaties mag de medewerker zelf kiezen met welk device hij werkt. Dit komt overeen met de resultaten uit de andere landen. 30 procent van de participerende organisaties geeft aan dat op basis van de werkwijze in hun sector geen noodzaak of mogelijkheid bestaat tot het voeren van een BYOD-beleid.

Grenzen vervagen

Het altijd en overal kunnen werken en beschikbaar zijn, heeft ook een keerzijde. Van managers wordt verwacht dat zij andere vaardigheden ontwikkelen, omdat medewerkers anders moeten worden aangestuurd. Daarnaast heeft flexibel werken gevolgen voor de beveiliging van data en de privacy van medewerkers.

Ook vervagen de grenzen tussen werk en privé, waardoor werknemers sneller het gevoel kunnen krijgen dat 24/7 beschikbaar moeten zijn voor hun werkgever. Ruim twee derde van de Nederlandse respondenten vindt dat hier een belangrijke preventieve taak is weggelegd voor werkgevers.

Maatregelen

18 procent van de Nederlandse bedrijven heeft maatregelen genomen om het welzijn van hun medewerkers te verbeteren door optimalisatie van zakelijke processen, ruim 36 procent heeft plannen om dergelijke maatregelen te nemen. Ter vergelijking, slechts 12 procent van de ondervraagde organisaties in de overige landen heeft maatregelen genomen en slechts 18 procent heeft dit gepland. Overigens vindt bijna de helft van de respondenten dat het bedrijf dit wel zou moeten doen. 

Mark Boelhouwer, CEO Ricoh Nederland: “Organisaties zouden, als onderdeel van hun lange termijn visie, moeten zorgen voor een werkomgeving waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. De integratie van technologieën - waardoor bijvoorbeeld werken op afstand mogelijk is - is daar een belangrijk onderdeel van. Daarbij zullen ook de relevante ondersteunende processen geoptimaliseerd moeten worden. Op die manier wordt de basis gelegd voor nieuwe manieren van werken en creëren organisaties een werkomgeving waarin creativiteit wordt gestimuleerd. Dit zorgt voor onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie en meer aandacht voor de klanten. Daarnaast is het een belangrijke voorwaarde voor het aantrekken en behouden van talent.”

Bron: Ricoh

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]