Hoe we geld kunnen verdienen met data

15-10-2019
Logistieke bedrijven zijn goed in het managen van logistieke assets. Maar ze weten zich niet zo goed raad met hun data. Dat merkt Eefje van der Harst, projectmanager bij INNOPAY. “Misschien hebben ze wel data, maar laat de kwaliteit te wensen over. Of ze kunnen er niet bij, omdat hun data vastzit in systemen van ketenpartners. Met als gevolg dat ze moeten bellen of mailen waar een zending is en hoe laat die aankomt. Het is nog veel houtje-touwtje werk”.

Koppelingen standaardiseren
Wat deze bedrijven nodig hebben, is een goede data-strategie. Van der Harst roept hen op om als eerste de bestaande datakoppelingen met ketenpartners te standaardiseren. “De ecosystemen waarin logistieke bedrijven opereren, zijn zo divers en gefragmenteerd dat één-op-één afspraken over dataformaten, communicatieprotocollen en veiligheidsstandaarden niet meer volstaan. Omdat die ecosystemen steeds verder uitdijen, zijn al die één-op-één-koppelingen niet meer te managen. Standaardisatie is een stuk goedkoper. iSHARE is één van die standaarden, maar er zijn veel meer standaarden zoals OTM en eCMR die we moeten inzetten.”

Dat bedrijven aanhikken tegen standaardisatie, is begrijpelijk. De investering die nodig is voor de eerste gestandaardiseerde koppeling is hoog en vereist lef. “Die eerste koppeling levert misschien niet direct geld op. Maar vergeet niet dat elke volgende koppeling goedkoper tot stand kan worden gebracht, waardoor bedrijven die investering toch vrij snel kunnen terugverdienen”, aldus Van der Harst, die vreest dat bedrijven verstrikt raken in een kluwen van koppelingen. “Vergeet niet dat de fragmentatie binnen ecosystemen alleen maar toeneemt. Dat de fysieke wereld complexer wordt, hoeft niet te betekenen dat ook de data-wereld complexer wordt. Als iedereen dezelfde standaarden gebruikt, neemt de complexiteit juist af.”

Waste elimineren
We moeten dus standaardiseren. Maar hoe kunnen we daarmee geld verdienen? “De gemakkelijkste manier om geld te verdienen is geld te besparen. Als het gemakkelijker en goedkoper wordt om koppelingen tot stand te brengen, gaan we eerder data delen. En als we eerder beschikken over de juiste data, kunnen we betere beslissingen nemen. We kunnen onze processen optimaliseren en onze mensen en middelen efficiënter inzetten. Dan gaan we de waste in onze ketens elimineren.”

Van der Harst wijst ook op instanties zoals de douane. Als die sneller en gemakkelijker toegang krijgen tot betere data, hoeven ze minder fysieke controles uit te voeren. “Elke controle leidt tot verstoring van logistieke processen. Dat levert niet alleen inefficiënties op voor het bedrijf zelf, maar leidt ook tot grote ongemakken verderop in de keten. Wie erin slaagt controles te voorkomen, bespaart tijd. En tijd is geld.”

Nieuwe verdienmodellen
Maar er is meer. Bedrijven beschikken over data die waardevol zijn voor andere partijen. Als ze die data delen, vergroten ze hun waarde in de keten. “Sterker nog: met die data ontstaan nieuwe verdienmodellen die geld opleveren. Denk alleen maar aan al die online marktplaatsen die vraag en aanbod van transportcapaciteit bij elkaar brengen. Transportbedrijven die data over hun beschikbare capaciteit delen, kunnen hun voertuigen efficiënter inzetten. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het klimaat.”

Als voorbeeld noemt Van der Harst de nieuwe datadienst van ECT en Portbase. Door eerder informatie te verstrekken over het daadwerkelijke moment waarop een container in de haven wordt gelost, kunnen verladers hun processen optimaliseren. Nu bereikt die informatie hen niet of pas in een laat stadium. “Met name bij versproducten is die informatie bepalend voor het moment waarop die producten op de markt worden gebracht.”

Kansen verzilveren
Nu al is zichtbaar dat nieuwe spelers ontstaan die tussen de partijen in de keten kruipen. Spelers die data verzamelen, aggregeren en analyseren om vervolgens nieuwe diensten te kunnen aanbieden. Diensten waarmee ze geld verdienen. “In dat speelveld is het cruciaal om de controle te nemen over de eigen data en zelf daarvan te profiteren.”

Data delen doen we nu vaak nog met bestaande ketenpartners. “Dat is business as usual”, stelt Van der Harst. “Dat moeten we blijven doen, want - als we dat op een gestandaardiseerde manier doen - levert dat direct efficiëntievoordelen op. Maar we zullen in de toekomst ook data delen met atypische partijen, wat leidt tot verdienmodellen die we nu nog niet kennen. Om te zien welke kansen opdoemen achter de horizon, moeten we nu wel de eerste stappen zodat we klaar zijn om die kansen te verzilveren. Lagere kosten en hogere omzetten door simpelweg het potentieel van de beschikbare data te benutten? Dat betekent onder de streep: dubbele winst.”


Tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek vertelt Eefje van der Harst van INNOPAY hoe u met data geld kunt verdienen. Dat doet zij op 5 november van 14.00 tot 14.30 uur in het iSHARE Works theater op de iSHARE-stand. Wilt u daarbij zijn? Schrijft u zich dan in voor de theatersessie ‘Hoe je met data geld kunt verdienen'.
My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]