Dashboards zijn dood, waarom gebruiken we ze dan nog?

03-06-2021
Al jarenlang is er een lage adoptie van analytics- en bi-oplossingen. Het blijkt dat dashboards en mooie visualisaties slechts het beginpunt zijn bij het analyseren van data en niet het eindpunt. Bovendien leven we in een wereld die veel meer flexibiliteit vereist dan een vaste informatielaag of een kpi kan bieden.

Een lage adoptie is ook het gevolg van een analytics-systeem dat het volledige proces van de gebruiker niet ondersteunt: van data via inzicht naar actie. Ook wil je de volgende vraag kunnen beantwoorden, en de vraag erna en die daarna. De behoefte aan meer interactie met de data is wat het paradigma van dashboards en visualisaties doorbreekt. Dit is ook een van de vele redenen dat publicaties en partijen als Gartner aangeven dat het einde van het dashboard nabij is.  

Het goede nieuws is dat de acceptatie van analytics door zakelijke gebruikers drastisch toeneemt. Dit is te danken aan het feit dat moderne BI-platformen een nieuwe categorie gebruikers aanspreekt door zoekfunctionaliteit en ai te integreren. Deze gebruikers zijn niet analytisch. Ze begrijpen geen tabellen, kolommen, rijen of SQL-statements, maar ze weten wel hoe ze online moeten winkelen en social media moeten gebruiken. Door een user interface te creëren die de doelgroep al begrijpt en deze te combineren met data die relevant is voor hun werk, kunnen we het analytische paradigma omdraaien en informatie en de kracht van data naar de medewerkers brengen. Door analytics beschikbaar te stellen voor een brede groep medewerkers ontstaat er bovendien een stevige basis voor transformatie bij grote en kleine bedrijven.

Lees verder >>

Relevante artikelen:
Business analytics
My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]