Nederland stijgt in eGovernment Benchmark

16-11-2021
De coronapandemie heeft een impuls gegeven aan de digitale dienstverlening van Europese overheden. Nederland scoort qua beschikbaarheid en kwaliteit van digitale overheidsdiensten iets beter dan vorig jaar. Dit blijkt uit de eGovernment Benchmark 2021. Capgemini publiceert deze studie jaarlijks voor de Europese Commissie. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met IDC en Politecnico di Milano.

Waar Nederland in de rangschikking van vorig jaar nog twaalfde stond, staat het nu op plek negen. Alleen de digitale dienstverlening van Malta, Estland, Denemarken, Finland, Oostenrijk, IJsland, Luxemburg en Portugal staan op een hoger niveau.

De verbeterde positie van de Nederlandse overheid geeft aan dat de pandemie ook in Nederland heeft gezorgd voor verdere digitale transformatie van de overheid. Zo verdubbelde nagenoeg het aantal online diensten voor startende ondernemers in de afgelopen twee jaar.

Vooral voor studenten, ondernemers en werkzoekenden zijn goed ontwikkelde online diensten beschikbaar zijn. Maar Nederlanders zouden bij gerechtelijke procedures beter kunnen worden ondersteund.

Lees verder >>

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]