Wat zijn gevolgen DSA en DMA voor digitale ruimte?

07-07-2022
De Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA) zijn twee wetten die als doel hebben eerlijke concurrentie op digitale markten te bevorderen en zowel ondernemers als consumenten beter te beschermen. Wat gaat de impact zijn?

De Digital Services Act (DSA) is een hervorming van de twintig jaar oude e-commerce-richtlijn, destijds bedoeld om de toen nieuwe digitale diensten enigszins te reguleren. We hadden toen nog geen idee hoe de wereld er twintig jaar later uit zou zien. Hoe Amerikaanse verkiezingen sterk zouden worden beïnvloed door desinformatie; hoe Russen door hun eigen regering consequent worden voorgelogen; hoe namen en foto’s van bekende Nederlanders - zonder dat ze het zelf weten - worden gebruikt om bitcoinplatformen aan te prijzen. Dit alles moet de DSA tegengaan.

De nieuwe Europese wet, die waarschijnlijk in 2023 van kracht wordt, heeft betrekking op digitale platformen die content delen, met name om socialemediaplatformen en zoekmachines. Doel is om aan gebruikers duidelijk te maken: wie is de afzender van deze content? Is het neutrale content of gaat het om een advertentie? En welke algoritmen bepalen dat uitgerekend jij deze advertentie te zien krijgt? Daarnaast krijgen de platformen de verplichting om aanwijsbaar foutieve, illegale en haatzaaiende content te verwijderen en daar veel actiever tegen op te treden dan tot nu toe gebruikelijk is.

Lees verder >>

Relevante artikelen:
Tablets | Netwerk-architectuur | Apps | Privacy
My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]