Mazars en Dutch Hosting Provider Association (DHPA) geven startsein voor grootschalig hostingonderzoek 2012
07-12-2011
Endorsers-bijeenkomst DHPA biedt nieuwe invalshoeken voor hostingmarktonderzoek

Mazars gaat ook in 2012 samen met de Dutch Hosting Provider Association (DHPA) een grootschalig hostingonderzoek houden. Dit onderzoek, de Mazars Hosting Survey 2012, moet inzicht bieden in de laatste ontwikkelingen op de hostingmarkt en de verwachtingen voor de toekomst. De DHPA vertegenwoordigt de 27 grootste Managed Hosting-bedrijven in Nederland. Mazars en de DHPA willen met dit onderzoek het inzicht in de markt vergroten en de hostingsector transparanter maken.
Het hostingonderzoek van Mazars en de DHPA bestaat uit twee onderdelen: de visie van de DHPA-endorsers op ontwikkelingen in de sector en een onderzoek onder Nederlandse hosters. De groep endorsers van de DHPA bestaat uit een aantal vooraanstaande bedrijven die de DHPA steunen. Dit zijn bedrijven als Cisco, Dell, EMC, HP, IBM, ICT Recht, Mazars, Microsoft, Sequint en Dupaco. Blauw Research voert het onderzoek onder hosters uit in het eerste kwartaal van 2012. De onderzoeksresultaten zijn beschikbaar in maart 2012.
Tijdens een rondetafelconferentie op 22 november 2011 bespraken de DHPA-endorsers hun visie op de hostingsector voor het Hosting Survey 2012. Als overkoepelend thema werd de Blue Ocean-strategie gekozen. Het doel is de hostingmarkt in kansen te laten denken in plaats van in bedreigingen. Hosters moeten zich richten op de ontwikkeling van functionaliteit en nieuwe innovatieve diensten. Nu zijn veel hosters nog generalisten die vaak niet meer dan capaciteit in de cloud aanbieden. De aanwezige endorsers waren het er unaniem over eens dat hosters in de toekomst alleen nog meerwaarde kunnen bieden als zij zich specialiseren.
Tijdens de DHPA-endorser-bijeenkomst werd verder gediscussieerd over de thema’s beveiliging en privacy, en of dit wel het domein van de hosters moet zijn. Aan de orde kwam ook of de publieke cloud de hostingsector overbodig maakt. De hostingmarkt moet eveneens meer energie steken in marketing. Voor veel klanten bestaat er nu nog onduidelijkheid over de activiteiten van hosters en verwarring over namen voor diensten. De hosters gaan zich daarnaast steeds meer opstellen als ‘trusted advisor’. Daarmee gaan ze de concurrentie aan met ISP’s en telecommunicatiebedrijven, maar ook met systems intergrators en value-added resellers (VAR’s).
“De belangrijkste ontwikkeling in de hostingsector is de veranderde klantvraag: functionaliteit neemt meer dan ooit de plaats in van techniek”, zegt Louis van Garderen, partner bij Mazars en verantwoordelijk voor de sectorgroep Technologie, Media en Telecom. “Ondernemers moeten zich opmaken voor een totaal ander businessmodel met een verdienmodel op basis van abonnementen.”
“Vijf jaar vooruitkijken in onze extreem dynamische sector, is gevaarlijk. Toch denk ik dat de volgende stap in de hostingsector een steeds verdergaande segmentatie in diensten is”, zegt Jan Willem des Tombe, voorzitter van de DHPA. “Dit heet de ‘Blauwe Oceaanstrategie’. Concreet houdt die in dat hosters steeds meer op zoek gaan naar nog niet ontdekte markten en niches. Om zich te onderscheiden en om steeds meer waarde toe te voegen aan hun dienstenportfolio.”