Client/Server
Client / server beschrijft de relatie tussen twee computerprogramma's in een proces, de cliënt, verstuurd een service verzoek aan een ander programma, de server, verwerkt het verzoek. Hoewel het client / server-principe kan worden gebruikt door programma's binnen een enkele computer, is het belangrijker binnen een netwerk.
In een netwerk, biedt het client / server-model een gemakkelijke manier om programma’s die over verschillende locaties verspreid zijn efficiënt in te zetten. Computer transacties met behulp van het client / server-model komen zeer vaak voor.
Definitie Client/server
- client/server - een architectuur consept (architecture) waarin kleine computers (client) de baas zijn en door een grote (server) worden bediend, bijvoorbeeld in een LAN; afgekort C/S; Zie ook Client, Fat Client en Thin Client,
De Client hoeft niet te weten waar de server staat en er kan ook worden gewerkt met een hierarchie van servers. De tijd van hun verbinding noemt met sessie; wordt vaak gebruikt als synoniem voor een pc-netwerk, maar een mainframe kan ook een server zijn of zelfs een client.
Letterlijk: Client/dienstverlener.
Volgens het zogenaamde Gartner model zijn er vijf typen, afhankelijk waar de volgende drie functies gesplitst worden door een netwerkverbinding: gegevensbeheer, toepassingsfunctie en presentatie. Anderen spreken van drie golven (file servers, database servers en vanaf 1995: distributed objects)
Bron: ICT woordenboek Computable
|
Aansluitend op Client / Server