CRM (Customer Relationship Management)

Customer Relationship Management (CRM) is een vakterm voor methoden, software en internetmogelijkheden die een onderneming helpen de relaties met klanten op georganiseerde wijze te beheren. Deze strategie is ontwikkeld om de kosten te verlagen en de winstgevendheid te vergroten door het vergroten van de klantenbinding.

Een onderneming kan bijvoorbeeld een database bouwen die de relaties met de klanten tot in detail beschrijft, zodat het management, sales en wellicht de klant zelf, direct toegang hebben tot en het kunnen koppelen van klantbehoeften, productplannen etc.

Definitie CRM

- Contact/Customer Relation Management - CRM: klantcontactmanagement, het beheer van de contacten met klanten door middel van een CRM product, liefst een portal, calcenters, telemarketing, servicesystemen en een manier om klanttevredenheid te meten.

Bron: ICT woordenboek Computable

 

e-CRM

Doordat steeds meer bedrijven begonnen met het gebruik van het internet en webbrowsers voor het managen van consumentenrelaties, is de term e-CRM ontstaan. Web-based CRM applicaties bieden service voor bedrijven aan op het gebied van sales, marketing, e-commerce en customer support services. Dit wordt gedaan door een specifieke web interface. Een onderdeel van e-CRM is analytische CRM. Analytische CRM systemen bieden ondersteuning met behulp van data warehouse en data mining. Deze analyses kunnen worden gebruikt voor het krijgen van een eenduidig beeld van consumenten, door consumentgedrag en interacties vast te stellen en te voorspellen.

Software

CRM-software voegt klantinformatie en documenten toe in één CRM-database, zodat zakelijke gebruikers gemakkelijker toegang krijgen tot het beheer daarvan. Andere belangrijke functies van CRM- software zijn de registratie van klantinteracties ( e-mails , telefoontjes, social media of andere kanalen) en het automatiseren van workflow processen. Hieronder vallen bijvoorbeeld taken, agenda’s en het bij houden van prestaties en productiviteit op basis van inloggegevens in het systeem.

 

Aansluitend op CRM

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Kosteloos toegang tot alle informatie
  • Onbeperkt downloaden van whitepapers
  • Altijd up-to-date via de Marqit nieuwsbrieven
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord [vergeten?]